بازاریابی رسانه های اجتماعی ( سوشال مارکتینگ ) چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ امروز تجلی مردم در فضای آنلاین هستند. رسانه‌هایی که مردم محور (کاربر محور) هستند و بیشترین میزان بازدید‌کنندگان و تولید محتوا را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد، این رسانه‌ها برای کسب‌وکارها بسیار جذاب و دل‌ربایند.

زیرا کسب‌وکارها همیشه به دنبال کسب توجه و علاقه مخاطبان (مشتریان یا کاربران) بوده‌اند. اینجاست که علم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، نوعی CRM

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی کمکتان می‌کند تا ارتباط بهتری را با مخاطبان‌تان برقرار کنید.

  • در بازاریابی سوشال مارکتینگ مشتری خواهد توانست در این رسانه‌ها با شما صحبت کند.
  • کامنت بزند و جواب دریافت کند.
  • می‌تواند صدایش را به گوش شما برساند.
  • احساس خواهد کرد که کسانی هستند که صدایش را بشنوند و او را درک کنند.
  • می تواند با هشتگ شما، پستی انتقادی یا تشکرآمیز منتشر کند.

هدف های اصلی سوشال مارکتینگ را می‌توان در  موارد زیر باشد:

  1. افزایش ترافیک وب سایت و مخاطب
  2. مکالمه درباره محصول یا خدمات و دریافت بازخورد
  3. افزایش خوشنامی و آگاهی از نام تجاری (برند)
  4. ایجاد هویت برای نام تجاری و ارتباط با نام تجاری مثبت
  5. اضافه کردن رویدادها در رسانه‌های اجتماعی

سوشال مارکتینگ یا بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک شیوه بازاریابی است که ضوابط و مراحل خاص خود را دارد. زیرا هر رسانه اجتماعی با دیگری متفاوت است و ساختار و کارکرد متنوعی دارد.

فرآیند جذب مخاطب در راستای اهداف تجاری از طریق شبکه های اجتماعی را بازاریابی شبکه های اجتماعی یا سوشال مارکتینگ می گویند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی می تواند با اهداف برندسازی یا فروش محصولات و خدمات صورت گیرد. از نتایج بسیار مهم بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی می توان به تبلیغات دهان به دهان(Word of Mouth) اشاره کرد که باعث افزایش اعتبار برند در فضای اجتماعی می شود.

برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی ابتدا باید بهترین شبکه های اجتماعی متناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید و محتوای مناسب را در زمان مناسب در آن به انتشار بگذارید تولید محتوای هدفمند، در بلندمدت می تواند نتایج بسیار خوبی به همراه داشته باشد و موجب افزایش محبوبیت برند در فضای شبکه های اجتماعی شود

از شبکه های اجتماعی پر طرفدار در سراسر جهان می توان به شبکه اجتماعی فیس بوک، توییتر و اینستاگرام اشاره کرد. برای مثال شبکه اجتماعی فیس بوک، امکان ایجاد صفحه تجاری رایگان را فراهم می کند و بدون هیچ گونه محدودیتی هر تعداد لینک تبلیغاتی را در این صفحات می توان قرار داد.

در شبکه های اجتماعی اینستاگرام، تنها امکان قرار دادن عکس و متن های کوتاه را می شود قرار داد. این شبکه اجتماعی برای کالاهایی که تصاویر جذاب دارند بهتر عمل می کنند. شبکه اجتماعی توییتر، امکان فرستادن متن های کوتاه و لینک را می دهد.

استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

استراتژی محتوا را در سوشال مارکتینگ تعیین کنید

محتوا عنصر اصلی استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی است. اگر محتوا شما با پلتفرم شما با بازار هدف یکی نباشد به سختی می‌توانید موفق شوید.

ابتدا، نوع محتوایی را که می‌خواهید پست کنید، تعیین کنید.

تقسیم‌بندی نوع محتوا در بازاریابی شبکه های اجتماعی بصورت زیر می‌باشد:

محتوا آموزشی:

به نظر من محتوا آموزشی بهترین جواب را به شما می‌دهد. شما با ساخت آموزش های مرتبط با محصول خود می‌توانید ضمن آگاهی مخاطبان از محصول، طریقه استفاده از آن را نیز آموزش دهید.

با سوشال مارکتینگ در ذهن ها بمانید

طبق تحقیقات موسسه Pew، اکثر کاربران شبکه های اجتماعی حداقل یکبار در روز به حساب هایشان وارد می‌شوند و بسیاری از افراد روزانه چندین بار چک می‌کنند. با توجه به فیلتر شدن تلگرام در ایران امروزه استفاده از اینستاگرام خیلی بیشتر از گذشته شده است. و ورود افراد به حساب خودشون در روز بسیار زیاد شده است.

سوشال مارکتینگ یا بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما این فرصت را می‌دهد با هر ورود شخص به شبکه های اجتماعی ، و دیدن محتوا شما، شما را در ذهن خود ماندگار کند.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

طبق آمار هاب‌اسپات، برای ۸۴ درصد از بازاریابان کافی است تنها ۶ ساعت در هفته وقت صرف کنند تا بتوانند ترافیک بالا تولید کنند. ۶ ساعت کار برای ابزار تبلیغاتی فوق مؤثری مانند شبکه‌های اجتماعی هزینه‌ی زیادی نیست. اگر بتوانید تنها روزی یک ساعت برای تولید محتوای اختصاصی و استراتژی‌های برقراری ارتباط وقت صرف کنید، نتیجه‌ی تلاش‌هایتان را خواهید دید.

برقراری ارتباط مستقیم با مشتری

سوشال مارکتینگ یا بازاریابی رسانه های  اجتماعی در اصل همانند ایمیل یا تماس‌ تلفنی، راهی برای برقراری ارتباط هستند. هر تعاملی که در شبکه‌های اجتماعی با مشتری‌هایتان دارید، موقعیتی برای نشان دادن سطح خدمات‌تان به عموم مردم و غنی‌سازی روابط‌ شما با مشتریان است.

درباره‌ی nahid rezaei

همچنین ببینید

جذب مشتری بالقوه

چگونه مشتری بالقوه جذب کنیم

چگونه مشتری بالقوه جذب کنیم ; تسلط بر حفظ مشتری نکته کلیدی در سلامت تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.